Peter Lunde’s tips til å bygge en god gameplan

Hei! Peter Lunde fra We Are Disc Golf her. Når du skal spille turnering er det kritisk at du lager deg en god gameplan. Her er noen råd om hvordan du kan angripe banen på best mulig måte.

Gå gjennom banen god tid i forveien. Vanligvis legges det ut caddy-bøker noen uker i forveien av turneringer med detaljerte beskrivelser av hullene som skal spilles. Studer disse caddy-bøkene nøye og forsøk å få et nyss av hva slags type kast som kreves på banen du skal spille. Den resterende tiden du har igjen i dagene før avreise skal dette/disse kastene være hovedpri på treningsøktene. Sørg for at du har disker som gjør jobben/holder linjene du er ute etter, og bli komfortabel med linjen og dybden til disken.

Når du kommer til banen du skal spille, bruk litt ekstra tid på hver enkel tee-pad. Se etter alle mulige linjer det vil være mulig å gå. Det er ikke alltid at linja du ser rett frem er den beste, eller den linja som gir deg mest rom for error. Her er noen ting du bør tenke på når du lager deg en game plan.

• Skal det være fare for å treffe noe, bør denne faren komme sent.

• Blåser det vanligvis fra høyre til venstre, vil det være lurt å finne en linje (så lenge den er fornuftig) som går fra venstre til høyre. Dette for å la vinden komme på toppen av disken og ikke under.

• Er det fare rundt kurv, velg en linje som gir deg litt ekstra stort godt område å lande på. Dette kan godt være kort av kurven. Man trenger ikke nødvendigvis å parkere alt på alle hull. Alt man vil prøve å oppnå er å gi seg selv så mange sjanser som mulig, konsekvent, på den aller letteste måten uten for stor risiko.

Når du er ved kurven etter å ha spilt ferdig et hull, eller i fairway på et par 4 etter første kast, se deg bakover. Er det linjer du ikke så fra tee? Åpner fairwayen seg på et spesifikt område? Har du et større område å lande førstekastet ditt på ett par 4 litt kortere enn hva du nettopp gjorde? Det viktigste for meg er at jeg hele tiden gir meg mulighet til å komme meg fremover i fairway uten for mye risiko.

Her kommer et typisk eksempel på hva jeg ville gjort på ett par 4:

Hullet er 160m, tett OB langs høyre side gjennom en korridor, halveis knekker det litt mot høyre.


Hvis jeg går aggressivt ut fra utkastet på en golflinje med fairway-driver, så vil jeg ofte stå igjen med 40m inn igjen til kurv. Dette kastet har høy risiko pga jeg må ta i såpass mye, og det krever bra timing og vinkel for å få disken til å dra høyre etter 80m. Dette kastet er som oftest for meg for høy risiko med tanke på hva jeg får igjen for det. Dette er tre grunner til at jeg løser hullet sånn som jeg gjør:

1. Jeg har ikke en realitsisk mulighet på en 2’er.
2. Jeg er nødt til å gå driver som er vanskeligere å treffe skikkelig med i forhold til tregere disker.
3. Treffer jeg noe vil jeg sprette mye lengre avsted i feil retning enn med tregere disker.

Her er slik jeg ville løst det i stedet:

Jeg ønsker å løse hullet på en mye tryggere måte, som er lettere å repetere og som ikke har like høy risiko. Når jeg gjør det tar jeg som regel utgangspunkt i to ting:

1. Hvor langt skal jeg i løpet av disse to kastene?

Her vet jeg at jeg skal ca. 160m pluss/minus. Husk: Alt trenger ikke en gang å være helt parkert, så gi deg litt ekstra rom for å lande kort. Det er bedre å lande kort med en tregere disk som er lettere å kontrollere, enn å lande lang med en disk med høyere risiko. Det gir deg samme mulighet hvis gjort riktig.

Jeg pleier å starte med å dele meterne i antall kast jeg planlegger å gjøre, i dette tilfellet 2 (+ putt). Det gir meg 80 + 80m. Jeg vet også at jeg foretrekker å kaste diskene mine relativt hardt når jeg først skal kaste dem gjennom gaps, slik at jeg vet at dem flyr mest mulig likt slik jeg trener med dem/og hvordan jeg ellers bruker dem. Denne kraften for meg er 80-85%. Et putterkast med 85% kraft for min del går ofte 90-95m. Med denne avstanden unnagjort fra tee står jeg igjen med 65-70m kast inn til kurv, noe som ikke er et gratis-kast, men noe som skal være innenfor rekkevidde.

2. Hvor rask disk behøver jeg å gå?

Som nevnt tidligere ønsker jeg å gå så treg disk som mulig. Dette gir meg en mer pålitelig flight, en disk som rett og slett går tom for energi på et tidspunkt og lander roligere på bakken. Dette gjør det uendelig mye lettere å ha en pålitelig gameplan som kan utføres på samme måte gang etter gang. I tillegg vil man ikke få et kast som gikk 15m lengre enn forventet, nettopp fordi disken ikke har mer å gå på.

Drivere kan i blant gli noen meter mer enn ønskelig, som i noen tilfeller kan blokke vinkelen din fullstendig. Kast alle mulige hastigheter fra tee, test ut, og spill alle lies. Kanskje noe av det viktigste for meg er å stole på at det funker, selv når det kanskje ikke gjør det på trening. Stol på filosofien og logikken bak det. Det er ikke sagt at det rette kastet å gjøre i turnering er det hyper-aggressive spillet som var det eneste som fungerte på trening. Du skal bygge en gameplan som skal fungere gjennom 3 eller 4 runder. Velg det mest forutsigbare spillet som heller gir deg muligheter enn det å ødelegge dem fra tee.

Jeg håper denne artikkelen kan hjelpe deg til å lage en gameplan som gir deg mer suksess på banen. Hvis du ønsker å lære mere om diskgolf råder jeg deg til å sjekke ut de andre artiklene vi har her på We Academy!

Sjekk ut flere artikler på We Academy!

Handlekurv