Disc golf-ordboka

Det er ingen tvil om at det fĂžrste mĂžtet med det norske diskgolf-miljĂžets alle snodige ord og uttrykk kan vĂŠre fascinerende, men ogsĂ„ litt overveldende. Kanskje har du akkurat kommet tilbake fra din fĂžrste runde pĂ„ banen. ForhĂ„pentligvis hadde du det gĂžy, men det skulle ogsĂ„ bare mangle om du satt igjen med en masse spĂžrsmĂ„l. For selv om mange av uttrykkene fra diskgolf er Ă„ kjenne igjen fra golf, er det ogsĂ„ mange som er helt unike. “PrĂžv denne”, sa kanskje noen til deg. “Det er en understabil fairwaydriver, som vil hjelpe deg Ă„ fĂ„ litt turn pĂ„ disken, nĂ„ fĂžr du har lĂŠrt deg Ă„ hente kraft i powerpocketen. Og sĂ„ er den perfekt for hyzerflips pĂ„ tighte linjer.” Og sĂ„ stĂ„r du der og gaper, og aller mest har lyst til Ă„ si “Hva sa du for no’ sa du?” Men sĂ„ ble det sĂ„ mange nye ord pĂ„ engang at du heller droppa Ă„ spĂžrre og tenkte at du heller kunne sĂžke dem opp nĂ„r du kommer hjem. Og her er du. PĂ„ den rette plassen.

Ace – Hvorfor ikke begynne med det hyggeligste ordet av alle. Ace, eller hole-in-one er nĂ„r man klarer Ă„ gjĂžre det kunststykket det er Ă„ kaste disken rett i kurven pĂ„ fĂžrste forsĂžk.

Anhyzer – NĂ„r disken er pĂ„ en slik vinkel nĂ„r man slipper disken at ytterkanten som er lengst fra kroppen er hĂžyere enn den som er nĂŠrmest deg. Dette gjelder uansett om du kaster med forehand eller backhand, eller hvilken arm du kaster med.

Approach – Innspillet, eller kastet inn mot kurv der formĂ„let er Ă„ lande sĂ„ nĂŠrme som mulig kurven, for Ă„ gjĂžre det neste kastet enkelt.

Backhand – kasteteknikken nĂ„r spilleren vender ryggen mot kurven fĂžr den kaster ved Ă„ bevege armen mot mĂ„let med baksiden av hĂ„nden fĂžrst. Som hĂžyrehendt vil disken din rotere med klokka nĂ„r du hiver backhand.

Bead – en tynn liten ekstra “leppe” eller “perle” som gĂ„r rundt hele disken nederst pĂ„ ytterkanten og gir ekstra stĂždighet og komfort i hĂ„nden. Men dette er en preferanse.

Birdie – Ett kast mindre enn hullets par.

Bogey – Ett kast mer enn hullets par. For eksempel fire kast brukt pĂ„ et par 3- hull. FĂžres som +1 i totalen pĂ„ scorekortet.

Distansedriver – Den raskeste disktypen for maksimal lengde. Disse krever god teknikk for Ă„ fĂ„ lengde ut av, og anbefales ikke nyere spillere. Dersom disse ikke kommer opp i nok hastighet, vil de avslutte tidlig i form av en overstabil fade. Dette er vanligvis grunnen til at nyere spillere finner mer lengde i fairwaydrivere. Dette er fordi farten/speed pĂ„ en fairwaydriver matcher hastigheten i kastet til en nybegynner bedre.

VÄre mest populÊre distanse drivere

Double Bogey – To kast mer enn hullets par. For eksempel fem kast brukt pĂ„ et par 3- hull. FĂžres som +2 i totalen pĂ„ scorekortet.

Dropzone – Et oppmerket sted pĂ„ banen der en spiller som har bommet pĂ„ en mando eller havnet i OB pĂ„ en viss type hull, mĂ„ ta med disken sin til Ă„ kaste fra, med straffekast.

Eagle – To kast mindre enn hullets par. For eksempel tre kast pĂ„ et hull vurdert til par 5. Kan ogsĂ„ nevnes at tre kast under hullets par kalles Albatross, og i det ekstreme tilfellet at en skulle klare et par 6- hull pĂ„ to kast – ja, sĂ„ heter det Kondor.

Fade – En av de fire egenskapene alle moderne disker blir mĂ„lt etter. Fade er navnet pĂ„ flukten til en disks siste fase, og det fade-tallet pĂ„ disken beskriver hvor mye en disk tenderer til Ă„ stupe mot bakken i lav hastighet. Noen disker fader raskt, sterkt og med lite bevegelse sideveis, andre har en langtgĂ„ende fade som beveger seg mye bĂ„de fremover og sidelengs selv om den mister fart.

Fairwaydriver – En tregere driver med god lengdepotensiale for nye spillere. Raskere enn midrange, og en disk man gjerne vil bruke fra utkast for Ă„ gi deg lengde, samt presisjon for Ă„ plassere deg godt til ditt neste kast inn til kurven. Nyere spillere vil sette pris pĂ„ Fairway-driverens nĂžytrale flyve-egenskaper for Ă„ oppnĂ„ maksimal lengde fremover. Fairwaydrivere finner man fra 6-10 i speed.

VÄre anbefalte fariway-drivere

Flexkast – et kast som starter pĂ„ en hyzer-vinkel fĂžr den gĂ„r helt over i anhyze fĂžr den kommer tilbake i hyzervinkel/fade.

Forehand – En kasteteknikk der spilleren ser fremover i kasteretningen, og kaster ved hjelp av en “flikk” i hĂ„ndleddet som gir rotasjon i disken. Blir ogsĂ„ kalt nettopp “flick” eller sidearm. Som hĂžyrehendt roterer disken din mot klokka nĂ„r du kaster forehand.

Glide – Evnen en disk har til Ă„ holde seg i lufta, eller sagt med andre ord – holde luft under seg. En av de fire egenskapene alle moderne disker blir mĂ„lt etter. Mye glide er viktig for Ă„ fĂ„ til de store lengdene, men kan ogsĂ„ vĂŠre risikabelt hvis det blĂ„ser mye.

Grenade – Finessekast i bratt hyzer- lignende vinkel der man holder tommelen under disken. God for korte, men hĂžye kast som man ikke Ăžnsker at skal svinge mye til sidene. God hvis man mĂ„ over et hinder, for eksempel.

Hazard – Et markert omrĂ„de man fĂ„r et straffekast for Ă„ lande i, men der man likevel kaster videre fra der man havnet. I motsetning til OB, har du lov til Ă„ stĂ„ i en hazard.

Hyzer – NĂ„r disken er pĂ„ en slik vinkel nĂ„r man slipper disken at kanten av disken som er lengst fra kroppen er lavere enn den som er nĂŠrmest deg. Dette gjelder uansett om du kaster med forehand eller backhand, eller hvilken arm du kaster med.

Hyzerflip – NĂ„r man bruker slippvinkelen som beskrevet over, men disken understabilitet gjĂžr at den “flipper” opp til horisontal vinkel, eller enda videre over. Er spesielt ofte brukt nĂ„r man Ăžnsker Ă„ fĂ„ til veldig rette kast som ikke svinger sĂ„ mye hverken underveis i flukten, eller mot slutten.

Hull – Betegnelse for A-B, hvor A er utkast-feltet og B er kurven. Kurven er mĂ„let disken skal kastes i. Hullet er avsluttet nĂ„r disken er i kurven.

Mando – Kort for Mandatory, hvilket innebĂŠrer tvunget kasteretning rundt et satt punkt – eller flere. Hvis du mĂžter pĂ„ et tre med pil til venstre for eksempel, mĂ„ disken passere dette treet pĂ„ venstre side for at du skal slippe og mĂ„tte gĂ„ til dropzone, og enda verre – fĂ„ straffekast. Noen steder kan du mĂžte pĂ„ bĂ„de dobbel- og trippel mando, ogsĂ„. Da mĂ„ du holde deg mellom markeringene.

MarkĂžr – Mini-disk brukt til Ă„ markere hvor kastet ditt landet. Dersom du ikke har en markĂžr kan alltid disken du nettopp kastet brukes som markerende objekt for kastet ditt. Dersom du Ăžnsker Ă„ bruke samme disk to ganger pĂ„ rad innenfor et hull kreves det at du legger ned en markĂžr foran disken din i retning kurven fĂžr du plukker opp disken du nĂ„ Ăžnsker Ă„ kaste pĂ„ nytt. Ønsker du Ă„ se et mini-markĂžrene vi har pĂ„ lager, klikk her.

Midrange – eller midrangedriver er et samlebegrep pĂ„ mellomdistanse-disken. I gamledager var midrange ansett som driver, derfor navnet Midrange Driver. Den er raskere enn en putter, og brukes pĂ„ litt lengre kast der man fremdeles Ăžnsker en god mengde presisjon. Midrange-disker er svĂŠrt nybegynner-vennlige og passer perfekt som fĂžrste disk, eller dersom man kun Ăžnsker Ă„ ta med seg Ă©n disk pĂ„ banen. Denne er ogsĂ„ enklere Ă„ fĂ„ til Ă„ fly den veien man vil ved hjelp av ulike utgangsvinkler. Midrange finner man fra 4-6 i speed.

VÄre anbefalte midranger

OB – Forkortelse av Out of Bounds, eller forenklet “utenfor banen”. Mange baner har sĂ„kalte OB-linjer trukket i ytterkanten av noen hull, for Ă„ styre spillet i en retning eller rett og slett Ă„ heve anskelighetsgraden. Havner man pĂ„ feil side av denne linjen mĂ„ man hente disken sin, ta den med til der disken passerte ut over linjen og fortsette derfra med et straffekast. NĂ„r du har gĂ„tt OB er du nĂždt til markere hvor du skal kaste fra. Dette har du ikke lov til Ă„ gjĂžre med en disk, men kun en mini-markĂžr.

Overstabil – I motsatt ende av skalaen kan vi si at diskens egenskaper gjĂžr at den vil til venstre for en hĂžyrehendt backhand-kast, ogsĂ„ ved lav hastighet. Overstabile-disker kastes av erfarne spillere, og egner seg dĂ„rlig for nybegynnere.

Par – Å spille et hull pĂ„ det antall kast som baneansvarlig forventer at et hull skal kunne spilles pĂ„ uten for store feil. Men hold tunga rett i munnen for par er ogsĂ„ navnet pĂ„ nettopp denne grensesettingen. De fleste hull som er under 130 meter lange og spilles i Ă„pent terreng blir vurdert som par 3, altsĂ„ at en erfaren spiller skal kunne klare et hull pĂ„ 3 kast. Dette fordi man regner at en dreven spiller skal kunne bite av det meste av lengden pĂ„ hullet pĂ„ fĂžrste kastet, spille seg inn til kurv pĂ„ kast 2, og putte disken i kurven pĂ„ kast tre. Er hullet lenger, eller har betydelige vanskeligheter i utformingen av fairway, kan det vurderes at hullet fortjener en par 4-, eller par 5- vurdering.

Power Pocket – Kallenavn pĂ„ et sted i kastebevegelsen der akselerasjonen fra bĂ„de hofter, albue og hĂ„ndledd treffer samtidig og gjĂžre at disken raser avsted, tilsynelaten

de uten at en trenger Ă„ trĂžkke til med alt en har.

Putter – De tregeste diskene brukt pĂ„ de korteste, mest presise kastene. Disse brukes nĂ„r man nĂŠrmer seg kurven, og vil gjĂžre omtrent det man forteller dem ved hjelp av ulike vinkler (hyzer, anhyzer osv.) Putter finner man fra 1-3.5 i speed.

VÄre putter-anbefalinger

Rim – er et engelsk lĂ„neord vi har som beskriver beskriver diskens ytterkant. En disks flyveegenskaper og fĂžlelse i hĂ„nda beskrives ofte med hvor hĂžy, hvor dyp, hvor spiss eller hvor rund rimmen er. Alle sammen valg disk-designeren gjĂžr for Ă„ gi disken ulike flyveegenskaper, eller gjĂžre at disken sitter bedre i hĂ„nda.

Roller – En kastvariant som ikke har som hovedmĂ„l Ă„ fly langt, men rulle langt pĂ„ kanten av disken. Mange ganger har en backhand roller enda stĂžrre lengdepotensiale enn et kast i lufta, og en forehand roller kan vĂŠre det beste alternativet hvis man er i trĂžbbel og mĂ„ komme deg ut fra tett skog for eksempel.

Speed – Evnen en disk har til Ă„ gli gjennom lufta uten Ă„ bremse, eller sagt med andre ord – hvor rask den er. Speed er en av de fire egenskapene alle moderne disker blir mĂ„lt etter. Diskens Speed-tall sier noe om hvor rask den er, men ogsĂ„ hvor raskt du mĂ„ kaste disken for at den skal fĂžlge flylinjen den er designet for. Speed pĂ„ over 7 anbefales ikke en helt ny spiller. Da er faren stor for at man tilegner seg feil kasteteknikk for Ă„ fĂ„ nok lengde pĂ„ kastet.

Stabil – En disks evne til Ă„ fly rett, eller holde hyzer- eller anhyzerlinjene den kastes pĂ„, uten Ă„ dumpe i baken, eller kjempe seg ut av linjen sin. Viktig Ă„ ikke blande med overstabil. Hvis en disk blir betegnet som mer stabil er ikke dette det samme som mer overstabil.

Tomahawk – Finessekast der en kaster disken over hodet med et forehandgrep. Kan vĂŠre effektivt Ă„ lĂŠre seg for noen tekniske hull som svinger brĂ„tt to ganger, hvis man trenger Ă„ komme seg ut fra tett skog, eller Ăžnsker god lengdekontroll.

Thumber/Tommel – Finessekast der en kaster overhĂ„nd, eller over skulderen, med tommelen innenfor rimmen. Kan vĂŠre kjekk Ă„ kunne nĂ„r man mĂ„ ut av trĂžbbel i tett skog, hvis man trenger Ă„ svinge brĂ„tt to ganger, eller kan ha bruk for kastets lengdekontroll.

Turn – En av de fire egenskapene alle moderne disker blir mĂ„lt etter. Turn er navnet pĂ„ flukten til en disks raskeste fase, og det turn-tallet pĂ„ disken beskriver hva slags stabilitet disken har i hĂžy hastighet. Noen disker har ingen turn, og kjemper bare for Ă„ gĂ„ raskt og kontrollert mot bakken, andre vil ha en stor tydelig sving i motsatt retning fĂžr den mister fart.

Understabil – NĂ„r diskens egenskaper gjĂžr at den Ăžnsker Ă„ svinge hĂžyre i lĂžpet av den raskeste delen av kasten for en hĂžyrehendt backhand-kaster. Jo raskere disken kastes, jo mer vil den svinge.

Handlekurv